Operaklub

“Opera og Kærlighed”

 

Onsdage kl. 17-19 med Lilo Sørensen

 

  1. 11. sep.: Kærlighed i 1800-tallets italienske opera
  2. 9. okt.: Fransk tragedie
  3. 13. nov.: Tysk drama og død

 

Opera udfordrer altid sit publikum, når kærligheden er i centrum. I denne sæson ser vi på 1800- tallets kærligheds operaer. Men1800-tallets traditioner er forskellige - dramatisk  såvel som musikalsk set - følelserne er store, og sjældent ender det lykkeligt. Men kærligheden er stærk.

Kærlighed er som det græske begreb katharsis - renselse, dét der fascinerer publikum og fanger vore følelser.

 

1800-tallets italienske bel canto tradition er tragisk og ender ofte i død og vanvid: Hos Gaetano Donizetti Lucia di Lammermoor 1835, og hos Vincenzo Bellini Puritanerne 1835.

 

Den franske komponist Ambroise Thomas (1811-1896) inspireres af Shakespeares Hamlet 1868, og Charles Gounod forløser den tragiske fortælling om Romeo og Julie (1867).

 

Russisk opera presser kærligheden til døden i Peter Tjajkovskijs (1840-1893) Eugen Onegin, der fra begyndelsen er tragisk. Hos Richard Wagner (1813-1883) får de elskende sjældent hinanden. Bortset fra i Tristan og Isolde (1865), - men først i døden.

 

Operaklubben slutter af med en enkoncert, hvor sangerparret Marie Dreisig og William Jønch Pedersen synger om forelskelse, forførelse og kærlighed. Arier og duetter fra bl.a. Mozarts operaer Don Juan og Tryllefløjten, Gounods Romeo og Julie og Nielsens Maskarade. Alle er velkomne!

   Operaklub